.

La cuina de l’Ermità

El bacallà a la cuina catalana

El bacallà és un peix blanc molt saludable, apreciat per la seva versatilitat culinària i valor nutricional. En temps passats, el bacallà gaudia d’una gran popularitat, en bona part perquè un cop assecat i salat -salaó- permetia una llarga i bona conservació, cosa que el feia un producte econòmic i accesible a tothom.

El bacallà és molt present a la cuina catalana, destacant com un dels principals aliments del temps de Quaresma i Setmana Santa. Durant aquests dies d’abstinència pels cristians, i en especial per Divendres Sant, era un costum molt generalitzat menjar bacallà acompanyat de pèsols i ous durs o també la típica cassola de bacallà cuinat amb panses i pinyons.

Per la seva versatilitat, hi ha gran varietat de receptes amb bacallà com el bacallà a la llauna, amb samfaina, amb tomàquets i ceba, amb musselina d’alls, amb mel, en truita o bunyols. També forma part de plats freds tan coneguts com l’esqueixada de bacallà o l’amanida de patata i bacallà. Us recomanem visitar el blog Cuina Cinc de la Fina Comas on trobareu algunes d’aquestes receptes amb bacallà..

.

.Un peix molt saludable

Algunes de les principals propietats nutritives del bacallà són:

  • molt ric en proteïnes d’alt valor biològic.
  • baix contingut en greixos: Tot i que el bacallà és un peix gras, és baix en greixos saturats i conté quantitats significatives d’àcids grassos omega-3, que són beneficiosos per a la salut cardiovascular.
  • font de vitamines i minerals, incloent vitamina B12, vitamina D, fòsfor, seleni i magnesi, entre d’altres. Aquests nutrients són importants per a la salut òssia, la funció cognitiva i el sistema immunològic.
  • baix en calòries, tot i que el bacallà salat en té més i no està indicat per persones amb hipertensió.

.